Markéta Baginská
Podnikání
Vytvoř úspěšnou osobní značku v roce 2023!

Jak začít budovat svoji osobní značku v roce 2023! (3 osvědčené tipy)

Pokud už si svoji osobní značku buduješ, nebo teprve přemýšlíš nad tím, že začneš, přečti si tento článek, protože přesně v něm s tebou budu sdílet kompletní strategie a konkrétní 3 tipy, které ti vysoké povědomí o tvé značce pomohou vybudovat jednoduše a rychle!

První tip: Vyber si platformu, na které budeš povědomí o své značce tvořit

A tady je důvod proč. Pokud se dnes v online prostředí pohybuješ, tak jistě víš, že je tady několik sociálních sítí a možností, kde můžeš obsah sdílet. Možná ti ale není úplně jasné to, jaký je mezi jednotlivými platformami rozdíl a kterou z nich by sis měla pro budování své osobní, nebo firemní značky vybrat. A to je přesně to, na co se teď společně podíváme.

 

Rovnou tedy také využiji i svojí pomucku a dělení, které sdílím i s našimi studenty v našich placených programech. Jelikož tě o tohle ale nechci ošidit, budu to s tebou sdílet i zde.


Sociální sítě rozděluji na plaformy, které fungují na základě SEO, respektive optimalizace pro vyhledávače, pod kterými si můžeš představit příkladem YouTube, nebo blog… No a dále na ty, které budují vztahy, příkladem Facebook, Instagram, LinkedIn, nebo také i TikTok.

Ptáš se, jaký je mezi nimi rozdíl?

Platformy, které fungují na základě SEO

Zastávám jednoduchost! Tak si to pojďme ukázat na reálné ukázce. Když si otevřu Google prohlížeč, mám v něm možnost vyhledávat určitá klíčová slova, nebo fráze. Já si pro tentokrát zvolím: Jak tvořit Instagram reels, což je v tuto chvíli, tento článek píšu, poměrně trendy téma.

A protože tohle se lépe ukazuje, než popisuje, podívej se rovnou na video, ve kterém si se mnou můžeš tato klíčová slova a výsledky proklikat.

Přehrát video o vybuduj úspěšnou osobní značku v roce 2023

Marketa Baginska | CEO & Founder Podnikání Pro Holky

Jak ve videu výše můžeš vidět, jako první mi tam vyskočí nějaký článek, no a hned poté, vzhledem k tomu, že YouTube patří Google, tak i řada videí – a jak vidíš, je tam i jedno z těch mých. 

 

To stejné se stane, když do vyhledávače napíši, příkladem: Jak získat inspiraci pro tvorbu obsahu. Moje video vyskočí jako první. A tohle není náhoda, ale výsledek jasné strategie! A také ukazal toho, že když se člověk naučí pracovat s optimalizací videí na YouTube, může to pro něj, jeho brand, nebo rovnou i byznys fungovat skvěle. 

A to hned z několika důvodů:

Za prvé, jako tvůrce mám možnost zasáhnout úplně odlišné publikum, než bych zaujala třeba na takovém Facebooku, nebo Instagramu.

Za druhé, neházím si tak všechny vajíčka do jednoho košíku a nedělám tak svůj byznys zranitelným a závislým na jedné platformě, což dělá stále řada lidí a jestli bych si přála, abys sis z tohoto článku něco odnesla, bylo by to jednoznačně tohle!

Za třetí, mám možnost přivádět lidi do našeho prodejního funnelu zase odlišnou cestu. 

No a v neposlední řadě, to nejlepší nakonec: Správně optimalizované video bude růst, i když přispívat zrovna nebudu. No a také, pokud budu videa tvořit s jasným záměrem a cílem, co z něj chci získat, bude pro mě fungovat na autopilota, což je prostě důvod, proč jsem si já osobně YouTube zamilovala. 

Říkáš si, jak může jako video pracovat za tebe?

No, pokud má videa již nějakou dobu sleduješ, tak víš, že do nich pravidelně přidávám jasné CTAČKA, neboli výzvy k k akci. A to příkladem 

  • k odběru newsletteru, kde je mým cílem rozšíření e-mailové databáze, 
  • stažení freeebička, kde chci, aby se daný odběratel dostal do jedné z cest mého prodejního trychtýře, 
  • anebo přímo i také CTAČKO na nákup programu, což mi prakticky umožňuje to, že mi YouTube prodáva naše programy a vydělává tak peníze na autopilota. A ještě dostávám zaplaceno z reklam. A to mi příjde úplně šílené. 

 

Natáčím videa, které bych pro svůj byznys natáčela tak či tak. Youtube mi za to, že tvořím, platí a mě tato videa vydělávají ještě mnohonásobně více, protože mi prodávají naše programy. How cool is that!

 

Na stejném způsobu pro tebe mohou fungovat i blogové články (… tedy, až na to vyplácení za tvoření). Já pevně věřím, že je tam venku stále hromada lidí, kteří si raději přečtou článek, než aby se dívali na video. Je ale důležité si uvědomit, že se doba a jednotlivé trendy vyvíjí. A to bychom vždy, jako tvůrci, markeťáci, nebo podnikatelé měli respektovat. 

Zásadní rozdíl mezi webem 1, 2 a 3

Podívej se na to totiž z této perspektivy: Web 1 byl převážně o holém textu, čtení a získávání informací. Nebyla tam žádná interakce a ani vztah mezi tvůrcem a koncovým čtenářem.

Web 2 začal být už více o tvoření a budování vazeb. A to především díky příchodu sociálních sítí, díky kterým mohli tvůrci začít tvořit obsah a následně přicházet se svým publikem do interakce. Už to tedy nebyla jen jednostranná hra, která by zároveň byla jen o holém textu, ale rovnou i o dalších formátech, jako jsou fotky, videa, nebo audioobsahu.

No a pomalu a jistě se také blížíme i do éry webu 3 a já pevně věřím, že tento nástup nebude spojen jen s příchodem 3D brýlí, ale i dalších možností, jak budou moci uživatelé využívat internet a mít z něj jakýsi lepší zážitek. 


A to je přesně to, kam mířím. Neříkám, že psát články nemá smysl. Má a pokud máš v psaní talent, plus budeš pracovat se SEO dobře, tak ti můžou doručovat skvělé výsledky.

Moje perspektiva je však taková, že se budeme do formátu videa ponořovat čím dál tím více. Čím dříve se s videem naučíš pracovat, tím snazší pro tebe bude i adaptace na příchozí trendy, o kterých také vypovídá i příchod TikToku a následně i reels, které absolutně zruinovali představu o tom, že pro tvorbu videí potřebuje mít člověk perfektní techniku, což bylo pro YouTube takovým jakýmsi standardem.

Tento rychle rostoucí trend krátkých videí nám také naznačuje to, že se do formátu videí budeme ponořovat čím dál tím více a čím dříve se s ním naučíš pracovat, tím to bude pro tebe do budoucna jednodušší.

Platformy, které budují vztahy

Teď, se společně dostáváme k druhému směru, a to platformám, které budují vztahy. Pod těmi si můžeš představit příkladem Instagram, Facebook, nebo TikTok. Tyto platformy fungují skvěle právě na základě interakcí a budování vazeb mezi tvůrcem a cílovým publikem.

Vezmi si to totiž tak: Mé YouTube video může někdo skrz Google najít, nemám si tam ale s danou osobou možnost příkladem psát ve zprávách, nebo se s ní jakýmkoliv jiným způsobem propojit. Je to tedy spíše taková pasivní interakce. Na takovém Instagramu je to ale třeba úplně opačně.

A to je přesně důvod, proč já osobně preferuji propojení těchto dvou platforem. Těch, které jsou dobře vyhledatelné a těch, které budují vztahy. Pokud mě totiž někdo na YouTube najde, a já mu tam doručím určitou hodnotu a následně přijde na můj Instagram, je pro mě už poměrně jednoduché navázat s danou osobou vztah a ukázat ji, že jsem pro ni tím nejlepším řešením.

No a pokud v tom máš teď chaos a stále nevíš, kterou z platforem by sis měla pro svou tvorbu vybrat, mám pro tebe ještě jedno dělení:

Platformy, které mají dobrý organický dosah, což je v tuto chvíli TikTok a LinkedIn… A pozor! V tuto chvíli říkám záměrně, protože tomu tak nebude napořád. Čím více tvůrců totiž na nějaké platformě tvoří, tím více obsahu tam je a tím náročnější je se dostat ke koncovému uživateli.

No a na druhé straně, jsou tady platformy, které dobrý organický dosah nemají! příkladem: Instagram, nebo Facebook. To znamená, že je na nich růst mnohonásobně těžší, než na těch, které ano.

Jak růst v roce 2023 na sociálních sítích rychle?

A tady je moje doporučení pro tebe: Pokud chceš vybudovat povědomí o svém brandu rychle a nechceš, nebo nemáš možnost investovat peníze do placené reklamy, jsou pro tebe platformy s organickým dosahem tou nejlepší volbou, jak to udělat.

Na druhou stranu, i na takovém Instagramu můžeš růst! A ano, i organicky. Bude to chtít ale mnohem více tvé energie a času, než třeba právě na TikToku. My jsme vyrostli na Instagramu na 10.000 sledujících během 9 měsíců, a to organicky. 


Sdílela jsem ale 3-4 příspěvky denně, což bylo prostě šílený. V navazujícím růstu jsem si pomohla placenou reklamou a samozřejmě bylo vyrůst na necelých 24.000+ mnohonásobně snazší a rychlejší.

3 faktory pro výběr té nejvhodnější platformy

Je tedy na tobě, který směr si zvolíš. Já osobně ti při výběru tvé prioritní platformy doporučuji zamyslet se nad těmito třemi faktory:

Jaký je tvůj cíl, respektive co od toho očekáváš. Pokud totiž víš, co chceš, je pro tebe už mnohem snazší vytvořit si akční plán, díky kterému do daného cíle dojdeš.

Dále, jaké máš možnosti: A to časové, finanční, energetické. Finanční, to znamená, jestli můžeš investovat peníze do svého marketingového rozpočtu, tedy placené reklamy, nebo týmu. Časové, myšleno kolik můžeš tvorbě obsahu investovat času ty, nebo tvůj tým, no a v neposlední řadě energetické, tedy jak jsi to vše schopna zvládnout bez toho, aniž by ses zbláznila.

No a v neposlední řadě, faktor číslo 3: Kde máš ten svůj přirozený talent!  

Pokud budeš totiž dávat 80 % energie do svých slabých stránek, uděláš ze sebe tak maximálně průměr. Pokud dáš ale 80 % energie něčemu, v čem jsi již přirozené dobrá, budeš vyčnívat. A to je přesně ono! Zamysli se nad svým přirozeným talentem a zvol si platformu, kde jej budeš maximálně využívat.

Příklad: Jsi charismatická a cítíš, že je video pro tebe ta nejlepší volba? Jdi na YouTube a TikTok! Nebo, naopak, charismatická nejsi vůbec, ale máš silné copy? Tak piš krátké texty na Linkedin, Twitter, blog, nebo Instagram. 

Možná se ale nevidíš v ani jednom z těchto směrů. Tak zkus audioobsah a začni nahrávat podcast. Co zkrátka chci, abys pochopila, je to, že to není o tom, abys dělala to, co funguje pro mě, nebo tvojí kámošce, ale aby sis našla to, co bude fungovat a vyhovovat tobě, okej?

Nezapomeň: nemusíš but všude!

No a v neposlední řadě si také uvědom to, že to, že můžeš tvořit obsah všude, ještě neznamená, že musíš. 

A to je veeeelké připomenutí na začátek. Působit totiž na několika sociálních sítích najednou může být opravdu frustrující, obzvlášť, pokud nemáš ve své tvorbě zajetý systém. Také, pokud nejsi konzistentní na jedné platformě, nebudeš konzistetní na dvou a ani na třech – a to je to, čemu bych hned na začátek dala svojí pozornost.

Pokud však ano a ty se rozhodneš maximalizovat svůj dosah a působit tak na více platformách, můžeš pracovat chytře, ne tvrdě, a přesně s tím ti pomůže i toto video, ve kterém s tebou sdílím svojí kompletní obsahovou workflow a to, jak dokážu sdílet na týdenní bázi jeden podcast, jedno video, jeden blogový článek, newsletter, 2-3 příspěvky na Instagram denně a také spravovat své osobní účty.

Druhý tip: Soustřeď se na budování komunity, ne publika

A tady je proč: Zatímco publikum pouze sleduje, aktivní komunita fanoušků s tebou bude přicházet konzistentně do interakce a šířit tak povědomí o tvém brandu dále. A to je přesně důvod, proč bys měla dát tvorbě své komunity maximální pozornost.

Vytvoř si komunitu na sociálních sítích

Je tady taky několik způsobů, jak můžeš komunitu kolem své značky vytvořit. A to skrz sociální sítě, příkladem můžeš založit facebookovou skupinu a přicházet s jednotlivými členy pravidelně do interakce, dělat s nimi živé vysílání a odpovídat v živém čase na jejich nejčastější otázky. 

Další možností pak je, že si vytvoříš příkladem na Instagramu, nebo TikToku společný hashtag, který bude tvá komunita při sdílení i jejich obsahu využívat a vzájemně se tak propojovat.

Téma tvorby komunity na Instagramu s tebou také i velmi detailně rozebírám i v našem 10týdenním byznys programu Insta Pro Holky, jehož hlavním záměrem je ti pomoci vybudovat vysoké povědomí o své značce, vytvořit kolem ní aktivní komunitu fanoušků a prodávat své služby, nebo produkty na autopilota. Pokud je to tvým cílem, určitě klikni na tento odkaz a staň se jednou z našich dalších šťastných studentek.

Propoj se na networkingu a offline akcích

Dalším způsobem, jak můžeš komunitu kolem své značky utvořit je využívat eventů, networkingů a offline akcí. Ano, věř tomu, ale i to stále existuje… A osobně myslím, že pokud pro svojí komunitu budeš dělat něco navíc i v offline světě, velmi ti to při budování vazeb s ní pomůže.

Je tady totiž jedna věc, kterou bys měla mít při budování komunity v paměti: Lidé ti budou vděční, pokud jim pomůžeš. Nikdy na tebe, ale nezapomenou, pokud se skrz tebe seznámí s někým, kdo jim změní život.

Mě o tomto ostatně přesvědčila také i naše poslední offline akce, kterou jsem pro komunitu Podnikání Pro Holky pořádala. A celkově ta energie, která v místnosti byla, nabila dle mého všechny z nás – a to na několik měsíců dopředu.   

 

A pokud jsi s námi na eventu náhodou nebyla a chceš nahlédnout pod pokličku a také to, jak takový event behind-the-scene probíhal, určitě mrkni i na tento krátký vlog, který tě nejen pobaví, ale také určitě i inspiruje a ukáže, že jít si za svým se zkrátka vyplatí.

Co se týče tvorby komunity, je tady ještě jedna věc, kterou ti chci připomenout: Není to jednostranná hra! Co tím myslím? No, že nemůžeš očekávat, aby s tebou přicházela tvá komunita do interakce, pokud neprojevíš svůj zájem jako první ty! 

 

Vyzývej účastníky své komunity ke zpětné vazbě, odpovídej na jejich komentáře a vytvoř na svém profilu místo, kde se bude pro ostatní v uvozovkách bezpečné vyjadřovat. Uvidíš, že se ti tento přístup maximálně vrátí.

Pojďme dále.

Třetí tip: Tvoř více toho, co tvojí komunitu zajímá, namísto toho, co si myslíš, že ji zajímá

A v tom je veeeelký rozdíl!


To znamená, že bys měla reálně projevit svůj zájem a zjistit, co chce tvá komunita opravdu slyšet – A tady je proč. Ve chvíli, když znáš, co tvojí komunitu zajímá, nemusíš ztrácet čas nesmyslným hledáním a tvořením obsahu metodou pokus omyl, ale rovnou tak tvořit obsah, po kterém touží. 


Získat tuto zpětnou vazbu můžeš hned několika způsoby. A ten nejjednodušší z nich je se své komunity zeptat. A to ať už prostřednictvím nálepek a otevřených otázek ve stories, nebo třeba i v podobě příspěvku, nebo videa, kde se jí zeptáš, které témata můžeš pro ní rozebrat.

 

Pokud však zatím žádnou komunitu kolem svého brandu vytvořenou nemáš a s tím tedy ani prakticky nikoho, koho by ses mohla zeptat, je tady jedna věc, kterou ti chci připomenout: Někdo jiný už tu komunitu má. A není nic jednoduššího, než jít na jejich profil a pročíst si třeba komentáře pod jejich příspěvky, nebo videii a zjistit, u jakých témat jejich komunita projevuje zájem nejvíce.

Pokud je daná osoba ve stejném niche, nebo má totožné cílové publikum, jako máš ty, je to pro tebe opravdu relevantní zpětná vazba, ze které můžeš při tvorbě svého obsahu čerpat. No a v neposlední řadě, pojďme na poslední tip, který ti s budováním osobní, nebo firemní značky pomůže.

BONUS: Buď ve své tvorbě konzistentní

Ano, pokud sleduješ má videa a čteš mé články již nějakou dobu, tak už jistě znáš to, co vždy říkám: Strategie se dají naučit, ale důvěru si ve své publikum potřebuješ získat

 

A to je moje hlavní připomenutí, které pro tebe mám: Řada lidí je dnes skvělá v začínání, málokdo ale v dokončování a lidé potřebují vidět konzistenci, aby začali tobě, nebo tvé značce věřit. Prosím, dej jim ten čas, buď ve své tvorbě konzistentní, dělej pro ně mnohem více, než všichni ostatní a ukaž jim tak, že jsi pro ně tím absolutně nejlepším řešením.

Také, nespadni prosím do hry čísel, kdy budeš mít pocit, že máš “málo sledujících.” Pokud budeš mít na Instagramu 30 sledujících, dokážeš naplnit třídu.  Pokud 150, dokážeš naplnit sál. Pokud 20 000, naplníš O2 arénu. A to je přesně to, na co bys měla myslet ve chvíli, když se chystáš kliknout na tlačítko sdílet.

 

Pokud by totiž tvůj post, nebo video mohlo pomoci alespoň jednomu člověku, splní to svůj účel.

 

A to je přesně přesvědčení, které přivedlo tento brand Podnikání Pro Holky tak rychle tam, kde je dnes.

Jako tvůrce jsem se soustředila mnohem více na to, co naší komunitě dávám, než to, co z toho mám já, protože to vše už byl jen jakýsi příjemný bonus. 

 

Pevně tedy věřím, že ti tento článek pomohl, a také, že sis díky němu ujasnila, jak začít svojí, nebo firemní značku budovat.

 

Dále, pokud tě také zajímá téma tvorby obsahu a chceš tvořit chytře, nikoli tvrdě, určitě mrkni i na tohle video, ve kterém s tebou sdílím svojí kompletní obsahovou workflow a to, co mi umožňuje být skrz několik platforem na sítích konzistentní.  Díky, že jsi tady byla se mnou a uvidíme se zase příště!

Rozcestník:

Nejnovější články

Blog Podnikání pro Holky
Digitální produkty: Jaké jsou jejich výhody, na co si dát pozor a jak s nimi začít?

Chceš vytvořit svůj vlastní digitální produkt a zajímá tě, jaká forma pro něj bude ta pravá? S tímto článkem v tom budeš mít jasno!

Canva grafiky - Insta Sada Pro Tvůrce
Canva grafika: 4 kroky, jak využít vizuální marketing a zviditelnit se

Ovládni sílu Canva grafiky, úpravy fotek a stříhání videí naplno. S tímto článkem to zvládneš snadno i ty!

Podnikání Pro Holky blog
Jak si vybrat marketingový kurz, který ti pomůže růst a dosáhnout úspěchu?

Hledáš ten nejlepší online kurz nebo školení marketingu, ale ztrácíš se v možnostech? Tento článek ti s tímto pomůže!

Jak psát chytlavé popisky na Instagram, které budou chtít lidé číst!
Jak psát chytlavé popisky na Instagram, které budou chtít lidé číst!

Konečně jasné a jednoduché rady, které ti s psaním popisků na Instagram pomůžou.

Podnikání Pro Holky blog
Nedělej to postaru: Zjisti, jak na Instagramu prodávat na autopilota v roce 2023

Není nic staršího než loňské strategie. Nastuduj si, jak úspěšně prodávat na Instagramu na autopilota, i když zrovna spíš.

Perfektní Instagram BIO
Jak na perfektní Instagram BIO (Návod A-Z)

Na Instagramu máš orientačně 2 vteřiny na to, abys zaujala. A správně nastavené BIO ti s tímto pomůže! 

Obklopuj se ženami, které mluví o svých cílech, vizích a plánech, ne ostatních.