Recyklace obsahu: Jak z jednoho videa udělat 8 druhů obsahu (a ušetřit hromadu času a peněz!)
Dochází vám při tvorbě obsahu inspirace? Nebo vám začíná byznys absolutně přerůstat přes hlavu a vy se snažíte najít způsob, jak tvořit obsah efektivně a jednoduše? Naprosto vám rozumím!
A troufám si říct, že právě díky recyklaci a našemu systému, který zde s vámi budu sdílet, jsem schopná být konzistentní a týdně:
- sdílet jedno video,
- jeden podcast,
- jeden blogový článek,
- příležitostné posty na LinkedIn
- a také spravovat 2 instagramové profily
- a zároveň se z toho všeho nezbláznit! 😂
Myslím si tedy, že vím, o čem mluvím, a mým cílem dnes je, abych vás naučila, jak tvořit obsah chytře, ne tvrdě. Takže, pokud jste připraveni vyhrnout si rukávy a pustit se do práce, jste zde na správném místě!
V prvé řadě si pojďme vysvětlit, proč byste se měly nad recyklací obsahu zamýšlet a dávat jí vůbec svojí pozornost…
Za prvé: Buďme k sobě upřímné – tvorba obsahu je sakra časově náročná
Pokud ale budete pracovat chytře, můžete si čas ušetřit a věnovat jej následně dalším věcem, které vaše online podnikání a marketing na Instagramu, Facebooku a dalších sítích, nebo vaše já potřebuje, a dát si třeba konečně nohy na stůl.
Za druhé: Je obrovská škoda informace využít jen na jedné platformě
Zvlášť pokud vytvoříte nějaký delší formát obsahu, příkladem: YouTube video, podcast, nebo článek. Když se rozhodnete dané informace nerecyklovat, nevyužijete vůbec potenciál daného obsahu, protože zasáhnete pouze lidi, kteří jsou na jednom místě. A vy tak budete muset trávit další čas tvorbou nového obsahu, který umístíte na další sociální sítě, což je absolutně, ale absolutně zbytečné.
Za třetí: Ať už se věnujete kterémukoli tématu, není zkrátka možné mluvit pořád o něčem novém
A vlastně to ani není vůbec nutné. Pokud máte nějaké cílové publikum, nebo znáte přímo své niche, pravděpodobně už také víte, co je baví, jaké problémy řeší, co se chtějí naučit, co je inspiruje, nebo po čem naopak touží.
Paradoxně čím více podobným tématům a okruhům se budete věnovat, tím více si i tvé publikum ujasní, za čím si stojíte, čemu věříte, nebo o čem mluvíte, okey?
Věřím tedy, že teď už vidíte, že vám recyklace obsahu může ušetřit nejen spoustu času, peněz, ale také si i upevnit svoje téma v očích svého publika.
8 možností jak recyklovat obsah
Možností, jak obsah recyklovat, je rovnou několik, já tady s vámi budu sdílet naši kompletní obsahovou work-flow, na které s týmem už déle než 1 rok spolupracujici.
Nicméně, co chci hned na začátek říct: Dlouho jsem si tyto věci řešila kompletně sama! Pokud jsi tedy single player a celé podnikání a obsahový marketing stojí jen na vás, uvidíte, že celý tento proces také oceníte.
A tím úplně neříkám, že musíte celou tuto work-flow kopírovat, naopak si najděte svůj vlastní systém recyklace obsahu, což pevně věřím, se vám povede, pokud se dokoukáte až do konce tohoto videa.
Marketa Baginska | CEO & Founder Podnikání Pro Holky
Obsahová workflow vždy začíná scriptem YouTube videa
Celý proces vám ale shrnu i sem do článku: Naše obsahová work-flow začíná tím, že si nascriptuji YouTube video, což je dlouhý formát obsahu, ze kterého můžeme následně čerpat a recyklovat.
Co udělám dále? No… daný script nasdílím se svojí copywriterkou, která mi toto video překlopí do blogového článku, což má řadu výhod.
- Prvním z nich je SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače, díky kterému nás může potenciální zákazník najít skrz Google.
- Druhým z nich je to, že je náš blog aktivní, což může zasáhnout zase jiné publikum, které stále více baví čtený obsah namísto videí.
- No a třetím z nich je ten, že si podpořím i růst svého videa. Pokud totiž někdo skrz můj článek tohle video najde, třeba se rozhodne, že nechce číst, ale že si raději video přehraje.
Okej, pojďme dále: Pokud vytvářím článek na blog, je celkem rozumné se zamyslet nad tím, kam dále můžu článek umístit. A v úvahu pro nás připadal také Linkedin, kde si můžeme zvolit buď formát článku, nebo zpravodaje. Já většinou video recykluji do článku, kde nasdílím vlastně úplně totožný text jako na blog.
Od blogových článků přecházíme k e-mailingu
Jak jistě víte, při sdílení YT videí hraje velkou roli počet prokliků v prvních 24 hodinách od sdílení videa. A to je také důvod, proč chcete co nejvíce podpořit svůj růst a YouTube algoritmus, je-li to možné. A co vám k tomu pomůže? No, definitivně e-mail marketing!
A pokud si ještě svoji e-mailovou databázi netvoříte a nemáte vůbec žádné tušení o tom, proč byste to měly dělat, klikněte na toto video, ve kterém s vámi sdílím absolutně všechny benefity, proč byste měly začít sbírat e-mailovou databázi a jak s ní následně pracovat.
Nicméně proč to zde s vámi sdílím: Pokud mám vypracovaný článek, to nejjednodušší, co můžu udělat, je jej dát do newsletteru.
A jdeme obsah porcovat na Instagram
Když máme vypracovaný text na článek, vybereme z něj hlavní myšlenky k danému tématu a ty vypracujeme textově do carousel, kterou následně graficky zpracujeme a nasdílíme na náš firemní instagramový profil Podnikání Pro Holky.
A jako reálnou ukázku ti zde dám tento post, respektive carousel, která byla na téma Jak růst díky Instagram hashtagům a která byla také zpracována z tohoto videa.
Další důležitá věc, kterou chci říct je ta, že tohle jednoznačně nebyla jediná carousel, kterou jsme z skriptu ohledně hashtagů vytvořili. Vytvořili jsme ještě tuto, která se věnovala pouze jednomu konkrétnímu podbodu ve scriptu, tedy tématu, jestli je lepší používat 5, nebo 30 hashtagů.
Mojí otázkou na vás je: Myslíte si, že s carousels na Instagramu teď končíme? No, opak je opravdou. Řekla bych, že teprve na Instagramu začínáme.
Co takhle zapojit krátká videa v podobě Reels a Stories?
Teď už však nebudeme recyklovat z textu, ale přímo videa. A pokud sledujete náš profil Podnikání Pro Holky, tak víte, že teezery v podobě reels videí máme velmi, ale velmi rádi!
Ve chvíli, když máme finální verzi videa, vybereme z ní alespoň 1 ukázku, kterou sestříháme do krátkého interaktivního videa ve formátu 9:16, které následně nasdílíme jako Instagram Reels, a mohli bychom i na TikTok, ale v tomto máme i my ještě rezervy.
Dále, vždy dáváme naší komunitě o kousek navíc. A to je také důvod, proč děláme z videa i stories ukázku, kde přidáváme proklik na video, aby se na něj lidi mohli přímo kouknout.
Jak můžete tedy vidět, tak z 1 videa v tuto chvíli máme: článek na blogu, článek na Linkedin, newsletter a 2 carousel, která byla sdílená nejen na Instagramu, ale i Facebooku, 1 reel a 1 stories, to znamená dohromady s videem 8 druhů obsahu. A to vše díky jedné práci a rozumné recyklaci!
Také si teď ale možná pokládáte tuto otázku: Markét, tohle vše mám jako sdílet najednou?
Ne, ne, ne, ne samozřejmě že ne! Chcete si přece ušetřit čas, ne si jej přidávat! Rozložte si dané posty s ostatními tak, aby vám zapadaly do vaší strategie.
Pro sumarizaci tedy, tady je mé doporučení :
Pro efektivní recyklaci obsahu si vyberte 1 dlouhý formát obsahu, a to ideálně na platformě, která funguje na základě SEO, tedy blog, podcast, nebo YouTube. A z tohoto dlouhého formátu se následně zamyslete nad svými prioritními sociálními sítěmi a tím, jak na ně můžete svůj obsah recyklovat, okey?
Dále, pokud třeba víte, že psaní textů pro tebe není žádný problém, ale naopak máte mezery v tvorbě grafického designu a v tuto chvíli nemůžete, nebo nechcete investovat do drahého grafického designéra, připravila jsem přesně pro vás naši Insta Sadu Pro Tvůrce, jejiž vizí je vám pomoci tvořit grafickou stránku obsahu jednoduše, rychle a efektivně. Odkaz na tento naprosto boží program najdete tady.