Sociální Média
Jak vytvořit podcast (Návod od A-Z)

Jak začít nahrávat podcast od A-Z (Vše, co potřebuješ vědět!)

K podcastu jsem se dostala již dva roky zpátky, což byl moment, kdy jsem si pořídila svůj první mikrofon a téměř bez žádného tušení, co vlastně dělám, začala nahrávat ze svého obýváku první epizodu. 

 

Dnes mám na kontě přes 120 nahraných epizod, desítky rozhovorů, skvělý produkční tým a také přes 165.000 stažení a v tomto článku s vámi nasdílím vše, co jsem se na této cestě naučila. Můžete se tedy vyhnout chybám, které jsem udělala já, neztrácet jimi čas a nechat svoji novou podcastovou show rovnou zářít a dosahovat výsledků, které si zaslouží.

Tento článek není jen nějakým strohým návodem na to, jaký mikrofon si máte koupit a jakou platformu můžete pro streamování podcastů využít, ale doslova navigačním systémem, který vás provede celým procesem vytvořením úspěšného podcastu krok za krokem. 

 

Za úspěšnou show stojí dnes totiž mnohem více, než jen znalost těchto 2 faktorů a to je přesně důvod, proč se chci s vámi na toto téma podívat opravdu do hloubky.

 

Vezměte si to totiž tak, můžete mít tu nejlepší znělku, zvuk, grafiku a i produkci. Pokud ale nebudete vědět, jaké publikum chcete svojí show zasáhnout, budete mluvit ke všem, což se v mnoha případech rovná k nikomu. A to je také to, čím dnes začneme. 

 

Máte raději videa? Pak si přehrajte tuto epizodu Jak začít nahrávat podcast od A-Z na našem YouTube kanálu:

Přehrát video o Jak začít nahrávat podcast

Marketa Baginska | CEO & Founder Podnikání Pro Holky

A pokud raději čtěte, vše, co potřebujete vědět o spuštění úspěšného podcastu, jsem pro vás sepsala krok za krokem tady!⬇️

1. Definujte si své cílové publikum

Co si pod tím můžete představit? No, určitou skupinu lidí, která se zajímá o jednu z oblastí, jako na příklad: byznys, marketing, finance, focení, fitness, nebo zdraví. 


Už tahle specifikace vám pomůže si ujasnit, kterým tématům se můžete v rámci své show věnovat, které hosty si zvát, nebo také, které placené reklamy později přijímat v případě, že budete chtít ze svého podcastu vydělávat peníze. A ano, tato možnost tady také je a i o ní se s vámi podělím.

2. Definujte si svého ideálního posluchače

Pokud přesně porozumíte tomu, kdo opravdu bude váš podcast poslouchat, budete také velmi detailně rozumět i posluchačovým potřebám, touhám a problémům, na které mu můžete předat v rámci svých epizod řešení. 

 

A pokud vůbec nevíte, jak tohle udělat, mám pro vás pár otázek, které vám s definicí ideálního posluchače pomůžou: 

 

  • Kdo je váš ideální posluchač? 
  • Je to rodič, podnikatel, nebo někdo, koho zajímavé investování? 
  • Jakého je daná osoba pohlaví? 
  • Co ho trápí a jaké jsou jeho potřeby?
  • Jaké problémy řeší v rovině osobní, kariérní, nebo vztahové? 
  • Po čem opravdu touží? 
  • Čeho chce na jeho cestě dosáhnout? 
  • Kdo ho inspiruje? 
  • Jaké podcasty již v tuto chvíli také sleduje? 

 

Tohle jsou vše otázky, které vám pomohou ponořit se do tohoto tématu opravdu do hloubky.

3. Zvolte si formát svého podcastu

Teď se pojďme posunout od teorie k praktičtějším krokům, a krokem číslo 3 je si zvolit formát svého podcastu! Říkáte si teď, co tím myslím? No, jak dlouhé budete chtít nahrávat epizody? Budou to krátké epizody v rozmezí 15 – 30 minut, nebo delší až v rozmezí hodiny?

Také další důležitá otázka: Budete chtít dané epizody nahrávat samy, nebo s hosty? Tohle je také třeba si ujasnit. A tady je mé doporučení: Co se týče délky podcastu, záleží také na frekvenci sdílení.

 

Pokud bych například podcast sdílela ven alespoň 2x týdně, vůbec bych se kratších epizod v rozmezí 15 – 30 min nebála. Pokud bych ale sdílela jen 1x týdně, preferovala bych raději formát delších epizod. A to jak z posluchačského hlediska, kde i já sama ráda poslouchám delší epizody, tak i z hlediska mě, jako tvůrce. Delší časový horizont mi opravdu pomůže ponořit se do daného tématu do hloubky a sdílet s mojí komunitou můj pohled na nějaké téma zkrátka komplexně.

U délky je také důležité zvážit to, jestli budete nahrávat samy, nebo s hosty. Pokud budete nahrávat samy, tak chápu, že budou epizody kratší. Nicméně tady je jeden hlavní důvod, proč se nahrávání epizod s hosty opravdu vyplatí: Přivedou do vašeho podcastu i své publikum. To znamená, že díky hostům může růst váš podcast jednoznačně rychleji. 


Záleží však také na výběru hosta, relevanci a tom, jestli má daný host vybudované již nějaké povědomí o jeho osobním brandu, nebo své značce. No a v neposlední řadě také jde o vaše schopnosti danou show moderovat, ale to vše příjde s praxí a celým procesem.

4. Zvažte frekvenci sdílení a buďte konzistentní

Další věc, kterou je také důležité zvážit, je právě frekvence sdílení a den, kdy budete dané epizody publikovat. Budete sdílet podcast 1x týdně, 3x, nebo třeba jen 1x za 2 týdny? Tuto frekvenci nechávám již na vás. 

 

Je však potřeba si uvědomit jedno: Konzistence je to, co vám pomůže vyhrát. 

 

Vezměte si to totiž tak, řada lidí je skvělá v začínání, málokdo ale v dokončování. A ono, stačí si vytáhnout telefon a podívat se na to, kolik lidí je ve tvorbě svého podcastu konzistentní. Málokdo. Řada lidí končí dříve, než nahraje svých prvních 20 epizod, a já doufám, že to nebude váš případ. 

 

Na druhou stranu, není se čemu divit. Tvorba podcastu je časově náročná. Nicméně je tady jedna věc, která vám s tím pomůže: Systém a zajetá workflow.

Co se týče dne publikování, tady je důvod, proč je tohle důležité: Vaše publikum si vytvoří návyk, že v daný den a v danou hodinu vyjde epizoda podcastu. A budou se k nim v tento den a čas vracet! A jako krásný příklad vám zde můžu ukázat náš podcast Podnikání Pro Holky, kde vydáváme epizodu každé pondělí okolo 6 hodiny ráno.


Proč? Víme, že chceme ženám v naší komunitě zpříjemnit vstup do nového týdne. Také vím, že řada lidí nás poslouchá při cestě do kanceláře, nebo při své ranní kávě. Máme z toho tedy vytvořený takový oboustranný rituál. Já vím, že v daný den sdílím, oni ví, že mají poslouchat, což má algoritmus velmi rád! Vyhráváme tedy vlastně všichni, okey?

5. Vyberte si vhodný název podcastu

Teď je čas vybrat vhodný název a dát svému podcastu grafický kabátek v podobě thumbnailu, respektive náhledové grafiky.

Řada lidí narazí na tvůj podcast na doporučení, nebo přes vašeho hosta. Bude tady ale řada těch, kterým vaši show algoritmus nabídne, a to ať už na Apple Podcast, nebo Spotify. A to, co jim pomůže udělat jasné rozhodnutí o tom, jestli je daná show pro ně, nebo ne, je právě grafika a název!

A tady je pár tipů, jak se může váš podcast jmenovat: 

  • Může být totožný, jako třeba název tvé firmy, nebo projektu: Podnikání Pro Holky podcast, 
  • nebo třeba přímo pod hlavičkou tvého jména: Petr Mára podcast,
  • nebo také nějakého specifického názvu, který bude jasně a vystižně definovat to, co se posluchači ve tvém pocastu dozví: Brain we are, kde kluci rozebírají témata o mozku a biohackingu. 

 

Možností, jak svůj podcast pojmenovat je rovnou několik. Je tady však pár základních věcí, na které byste měly při tvorbě názvu myslet: relevance, jednoduchost, stručnost a výstižnost.

Moje doporučení tedy je, abyste si sepsaly řadu nápadů na papír, poté si u každého z nich odpověděly na tyto 4 věci a následně vybraly jeden z těch, který všechny tyto požadavky splňovaly.

 

Co se týče náhledové grafiky, máte tady několik možností, jak ji můžeš vytvořit. Ideální možnost je najmout si grafického designéra a dát společně thumbnail dohromady. Je to přece jen něco, co bude vaši show prezentovat dlouhodobě a čím více profesionální první dojem vyvoláte, tím více posluchačů můžete paradoxně získat. 


Pokud ale nikoho takového kolem sebe nemáte, můžete využít platformy, jako je třeba: upwork.com, nebo fiver, kde můžete spolupracovat s řadou freelancerů.

Na druhou stranu, pokud teď nejste ve fázi, kdy si tohle můžete dovolit, můžete si grafiku vytvořit samy. A to klidně pomocí Canvy, kde najdete také řadu předpřipravených šablon, které vám se samotnou tvorbou můžou pomoci.

6. Zvolte tu správnou streamovací platformu a techniku

Je tady zase řada možností, které můžete využít. Já osobně používám platformu buzzsprout.com, kterou jsem si zvolila už na samotném začátku, a to primárně díky její jednoduchosti, přehlednosti a řadě tutoriálů, které na svém YouTube také poskytují.

Buzzsprout mi následně umožńuje sdílet můj podcast na další platformy, jako je na příklad Apple Podcast, Spotify, Google Podcast, tak také i řadu dalších. 

 

Pokud se pro ní rozhodnete i vy, určitě využijte tohoto odkazu, čímž pomůžete jak mě podpořit moji tvorbu, tak také sobě, protože budete mít po ruce software, který pro vás udělá podcastování snadným! 


S technickým řešením přichází i téma: „Markét, jaký software mám pro nahrávání využít?“

Pokud máte Mac, doporučuji si stáhnout aplikaci Garageband, ve které je samotné nahrávání velmi snadné. Pokud náhodou ne, velmi jednoduchá nahrávací platforma i na windows je třeba Ocenaudio

 

Také pokud byste se  rozhodly nahrávat s hosty, ale online, mám pro vás absolutně nejlepší tip, který pro mě změnil opravdu hodně, a to online platforma Zencaster, která mi z rozhovoru vygenerovala vždy dvě stopy, což při postprodukci jednoznačně oceníte.

 

Další věc, která je s technickým řešením spojená je také i výběr mikrofonu. A tady strašně záleží na tom, kolik chcete do podcastu investovat. Můžete si totiž pořídit techniku za desetitisíce, ale můžete si také pořídit opravdu kvalitní mikrofon v cenové relaci 2.000 – 3.000. 

 

Já osobně nahrávala svých prvních 70 epizod na tento maličký USBčkový RODE, který byl úplně dostačující. Problém s USB mikrofony je ale ten, že když budete chtít nahrávat živě epizody s hosty, jako to třeba děláme ve studiu my, je dost výzva najít software, který vám umožní mít dvě oddělené stopy, s čímž jsme také dost bojovali. Tam jsem však našli řešení přes tyto menší USB rode mikrofony a software přímo od Rode. 


Pokud ale máte možnost a chcete investovat opravdu do kvalitní techniky, mrknetě přímo po mixéru, jako je třeba tento a mikrofonech, které jsou na jack, ty totiž obecně přenáší lepší zvuk, než ty na USB vstup. Můžete kouknout přímo i na tento kit.

Říkáte si teď: „Markét, to už musí být vše, co potřebuji, ne?“

7. Vytvořte si svůj jingle respektive znělku

Anoooo, ale i ne! Ještě nekončíme. Vytvořte si svůj jingle respektive znělku, která bude jasně váš podcast reprezentovat, a také která by měla zaznít vždy alespoň na začátku vaší epizody.

My osobně jsme si hudbu pro znělku koupili přímo z Audiojungle a následně jsem nahrála voiceover, který mi poté můj tým upravil do finální podoby, jakou znáte dnes. A pokud nevíte, jaká je, určitě mrkněte na můj Podcast Podnikání Pro Holky a přihlaste mu odběr. Nová epizoda vychází každé pondělí.

Stejně jako u názvu, je důležité i u znělky myslet na to, aby byla relevantní, snadno zapamatovatelná a originální, okej? 

Teď jste připravené na to, abyste nahrály svojí první epizodu a sdílely ji se světem. Je tohle ale řešení, jak launchovat svůj podcast úspěšně? Hmmm, ne úplně!

8. Přednahrajte si několik epizod dopředu

A tady je proč: Potřebujete být ve své tvorbě konzistentní. A to je přesně to. V samotném začátku ještě nemáte z nahrávání vytvořený návyk. Ono je to jako sval, který tam prostě ještě nemáte. 

Moje doporučení by tedy bylo, abyste vůbec předtím, než nasdílíte ven svoji první epizodu, měly v záloze nahrané alespoň další 3, tedy obsah na měsíc dopředu, pokud se rozhodnete sdílet epizody 1x týdně. Tyto připravené epizody vám totiž zajistí to, že budete konzistentní a také vám dají dostatečný prostor připravit si ty následující.

Já osobně nahrávám vždy 4 epizody podcastu najednou, stejně tak YouTube videa. Vím totiž, že je tohle způsob, jak můžu sdružit co nejvíce práce na jeden den, využít vytažené techniky a mít pak celý měsíc klid se věnovat dalším věcem. 

 

Abyste také se svým podcastem dosáhly těch nejlepších výsledků, je potřeba myslet i na návaznou distribuci. To znamená, jak řeknete co nejvíce lidem o tom, že vaše epizoda vyšla. No, nejjednoduší způsob je využít ostatních kanálů a ideálně, pokud pracujete s e-mail marketingem, tak i v newsletteru, což je jednoznačně věc, která nám při našem růstu velmi pomáhá.

Má workflow v tomto tedy vypadá následovně: 

  • Ve chvíli, když sdílím epizodu, dám ochutnávku nějakého bodu, o kterém jsme se s hostem bavili i v newsletteru, kde také přidám odkaz i na danou epizodu. 
  • Na Insta stories pak sdílím thumbnail, audioochutnávku a na samotný IG profil pak i Reel s titulky, jako je třeba tento, což nám v poslední době funguje také skvěle! 
  • Mimo to tuto epizodu pak také podpořím i v naší FB komunitě a i mých osobních účtech. 

Možností, jak tohle můžete udělat, je zase několik. Je tady však jedna věc, na kterou byste měly myslet: Algoritmus má velmi rád, pokud si vaši epizodu přehraje do 24 hodin po sdílení co nejvíce lidí. A to je to, na co byste se měly soustředit.

9. Vydělávejte podcastem peníze

No a v neposlední řadě mám pro tebe odpověď na otázku, na kterou asi čekáte: „Můžu vydělávat s podcastem peníze?“ Hmmm… Ano, můžete! A je tady několik možností, jak to udělat: Spolupráce a propagace cizích služeb, nebo produktů, nebo propagace těch vlastních. A to je cesta, kterou jsem šli my.

V rámci Podnikání Pro Holky je v tuto chvíli naším hlavním produktem 10týdenní byznys program Insta Pro Holky, jehož účelem je pomoci podnikatelkám vybudovat vysoké povědomí o své značce, rozšířit na Instagramu publikum a naučit se prodávat díky automatizovaným systémům na autopilota. 

Do svých epizod tedy přidávám nahrané audio reklamy, které buď vkládám na samotný začátek, nebo doprostřed epizody, což mi zase pomůže zvýšit povědomí o tomto programu i mezi lidi, kteří nás na Instagramu třeba nesledují.

Pokud ale své produkty, nebo služby nemáte, můžete se domluvit na nějaké spolupráci se značkami, které vám dávají smysl, a vydělávat díky jejich propagaci peníze. Je tady ale jedna věc, na kterou myslete: Důvěru svého publika máte jen jednu. Nepromujte pokaždé něco jiného jen proto, že vám za to někdo zaplatí.

Také, pokud začínáte nahrávat podcast se záměrem, že chcete z něho vydělávat peníze, asi to není úplně cesta, kterou byste měly jít. Podcasting by vás měl primárně bavit a dříve, než se do něho pustíte, měly byste udělat opravdu závazek, že to myslíte dlouhodobě a vážně. Jinak to bude ztráta tvé energie a také času. 

No, a tohle je už opravdu všechno. Pokud vám tento článek pomohl, a já věřím, že 100% ano, vyfoťte ho na své Instagram Stories, označte náš profil @podnikaniproholky_ & @marketa_baginska nechte mě vás také podpořit s naší komunitou!

S láskou,
Markét

Rozcestník:

Nejnovější články

Blog Podnikání pro Holky
Digitální produkty: Jaké jsou jejich výhody, na co si dát pozor a jak s nimi začít?

Chceš vytvořit svůj vlastní digitální produkt a zajímá tě, jaká forma pro něj bude ta pravá? S tímto článkem v tom budeš mít jasno!

Canva grafiky - Insta Sada Pro Tvůrce
Canva grafika: 4 kroky, jak využít vizuální marketing a zviditelnit se

Ovládni sílu Canva grafiky, úpravy fotek a stříhání videí naplno. S tímto článkem to zvládneš snadno i ty!

Podnikání Pro Holky blog
Jak si vybrat marketingový kurz, který ti pomůže růst a dosáhnout úspěchu?

Hledáš ten nejlepší online kurz nebo školení marketingu, ale ztrácíš se v možnostech? Tento článek ti s tímto pomůže!

Jak psát chytlavé popisky na Instagram, které budou chtít lidé číst!
Jak psát chytlavé popisky na Instagram, které budou chtít lidé číst!

Konečně jasné a jednoduché rady, které ti s psaním popisků na Instagram pomůžou.

Podnikání Pro Holky blog
Nedělej to postaru: Zjisti, jak na Instagramu prodávat na autopilota v roce 2023

Není nic staršího než loňské strategie. Nastuduj si, jak úspěšně prodávat na Instagramu na autopilota, i když zrovna spíš.

Perfektní Instagram BIO
Jak na perfektní Instagram BIO (Návod A-Z)

Na Instagramu máš orientačně 2 vteřiny na to, abys zaujala. A správně nastavené BIO ti s tímto pomůže! 

Obklopuj se ženami, které mluví o svých cílech, vizích a plánech, ne ostatních.